Ladustamine on valdkond, mida peetakse üsna lihtsakoeliseks. “Mis seal siis ära ei ole – pane kastid rivvi ja kõik” on levinud arvamus, mida võib kuulda, kui küsida ladude funktsiooni või tähtsuse kohta. Lähemalt rääkides on laopidamisega seotud aga mitmeid ülesandeid, millele esialgu ei mõtle. Seepärast teeme siin põgusa ülevaate mõnest tähtsamast ülesandest.

Varude kogumine ja täiendamine

Üks ladude funktsioone on aidata ettevõttel toime tulla üleliigsete toodetega või tagada, et ettevõttel on võimalik vajadusel kohe rakendada lisavarusid. Näiteks võib ladustamine olla vajalik hooajast tulenevalt, sõltuvalt sellest, milliseid tooteid on teatud hooajal vaja. Niiviisi on laod oluliseks lüngaks, mis aitab hoida pakkumise-nõudluse tasakaalu. Ka paljudel tootmisettevõtetel on vaja komponente ladustada, tagamaks efektiivse tootmisprotsessi.

Toodete sortimendi ühendamine

Kui tootmisprotsess on mahukas, on mõistlik ettevõttel hoiustada teatud tooteid või komponente kesklaos – näiteks tarnitakse kõik vajalikud komponendid kesklattu ning seejärel tarnitakse asjad sealt laiali erinevatesse punktidesse, selle asemel, et tarnida komponente erinevatesse punktidesse lähtekohast. Nii välditakse suuri tarnekulutusi ja reguleeritakse logistiliselt kaupade tarnet mugavamalt. Piltlikult öeldes tähendab see funktsioon, et komponendid valmistatakse erinevas kohas, aga saadetakse ühte lattu, mistõttu välditaksegi tarbetuid lisakulusid.

Konsolideerimine

Konsolideerimine on väga sarnane eelmisele funktsioonile. Selle puhul kogutakse kaup kokku ühte punkti ja seejärel saadetakse laiali. Taoline süsteem on väga levinud hulgimüügifirmade puhul, kes ei pea kaupa nii palju “loksutama” ja säästavad raha veokuludelt.

Distributsioon

Distributsioon on jällegi vastupidine konsolideerimisele. Selles protsessis levitatakse juba valmis olevad tooted turgudele ehk jaotatakse need laiali. Nagu eelnevate funktsioonide puhul võimaldab see protsess säästa raha tarnekuludelt.

Klientide rahulolu

Ladustamine ei pruugi tunduda esialgu valdkonnana, mis töötab lõppklientide teenindamise nimel, kuid tegelikult ongi asjad just nii. Lõppude lõpuks on kõikide eelnimetatud toimingute eesmärk üks – muuta kaupade liikumine kiiremaks ja tõhusamaks, tagades seeläbi, et kliendid saavad kaubad mugavalt kätte ning seega suureneb ka klientide rahulolu. Kujuta ette olukorda, kus toidukaubad ei jõuaks poeletile õigeaegselt, sest laod asuvad kaugel Euroopas – just seepärast on mõistlik ladustada tooteid klientidele lähemal.

Ehkki toodete ladustamine võib tunduda lisakuluna, ei tohiks unustada väärtuseid, mida see annab. Klientide rahulolule ei saa panna külge hinnasilti – mõtle sellele järgmine kord, kui muretsed laokulude pärast.